[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Världen går under igen -- eller inte

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 12 Nov 2013 01:00:40 +0100

From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
>  Ytterligare en upplysning av måhända intresse är (enligt WUWT) att
> satellitvindmätning är ett experimentellt område med mycket
> stor felmarginal

Felmarginaler finns alltid, men det tycks vara seriösa vetenskapliga mätningar
som utförts. Det vägre tyngre än vad en skum bloggare
skriver tycker då jag. Men man tror väl det man vill tro... Själv gör blotta
utseendet på den där sidan mig mycket skeptisk. Den
liknar en politisk propagandasida. Den sortens källor är väl i samma paritet
som Flashback.

>  Filippinerna är ett rätt överbefolkat land där många bor i kåkstäder. Det
> låter inte troligt att tillfälliga hyddor har särskilt
> stor motståndskraft.

Det var vad de sa på nyheterna i varje fall... Sedan vet man ju inte hur
stabila de där samlingsbyggnaderna egentligen var, men med
sådana vindhastigheter kan man ju fråga sig om svenska hus klarat det där.
Stora stenhus utan tvekan, men mindre hus är en annan
femma. Hade inte velat sitta i en vanlig villa om en "superorkan" drog in i
varje fall... Sedan sprack tydligen rutorna av vindarna
så även i mitt höghus hade det nog inte varit så kul att befinna sig.

>  De var nog inte så bastanta, egentligen.

Den jag såg på TV var en stor stenbyggnad med väggar som tycktes vara minst
30-40 cm tjocka. Stora stenblock hade rasat ned. Men den
kanske inte var så tålig som den såg ut. Om taket rasar in spelar väl väggarnas
tjocklek ingen roll, och när taket rasar följer väl
delar av väggen med.

>  Orkaner är någorlunda vanligt i de trakterna. Skälet till att bebyggelsen
> ger dåligt skydd är inte antaganden om obehövlighet -
> utan att bastanta hus är mycket dyrare att bygga.

Delvis sant, men det fungerar i varje fall att bygga så. I Sverige går det
inte. Då fryser man ihjäl när vintern kommer. Så klimatet
spelar roll... Det är möjligt att bygga och bo i betydligt billigare hus än
här. Åtminstone var det vad en person som
flyttade till Filipinerna sade en gång till mig. Om du har personliga
erfarenheter från landet (t ex varit där själv) så kan det
dock vara värt att tro på din åsikt att de skulle bygga lika påkostat där med
om de bara hade tillräckligt med pengar. Kan ju
vara så med...

/R