[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Tesen om "näthat" överdriven (med ett syfte) (var: VKM stänger)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 7 Feb 2013 10:35:47 +0100

Den 6 februari 2013 19:32 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Bronett skall vara med som gästförfattare i kommande Vildsint 3, kan jag
> notera, som sidokommentar.
>   Beträffande "näthat" såg jag Aftonbladets löpsedel när jag var ute och
> handlade tidigare idag: "Män som hatar kvinnor på nätet" var huvudrubrik
> (kulurchefen Åsa Lindeborg har gått i spetsen för att lansera "näthat" som
> påstått akut problem). SVTs "Uppdrag granskning" i kväll skall ta upp samma
> ämne. En propagandaoffensiv om "näthat" är nog att vänta, med krav på att
> "Internet måste regleras"... Jo jo.

Sveland började tjoa och förfasa sig om detta i DN, sedan tog Åsa
Lindeborg vid i Aftonbladet. Och det är inte en slump att Maria
Svelands bok om näthat släpptes just i dagarna. Här följer hon upp
sina skriverier om detsamma i DN, och låtsas att feministkritikern Pär
Ström och hans nätverk har koppling till Breivik och högerextremism,
naturligtvis utan att presentera några sakargument öht.

Det är ett grovt brott emot pressetiken, och antagligen bryter Uppdrag
Granskning grovt mot SVT:s regelverk om reklam och otillbörligt
gynnande. Å andra sidan skulle anmälningar säkert inte leda någon
vart, hur skyldig DN och Uppdrag Granskning än är. Representanter för
vissa åsiktsinriktningar får bete sig hur som helst och blir alltid
ursäktade. 60- och 70-talen hade sin vänstermaffia, 2000-talet har sin
feministmaffia. Korruptionen och falskheten är densamma.

/ Rickard