[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Svensk fanzineklassiker utställd i New York!

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Sep 2014 13:16:46 +0200

---- On Fri, 26 Sep 2014 12:47:43 +0200 Ahrvid  wrote ----

>  Hm.
>  Du borde kanske  välja dina fighter? Om man skäller på
> alla med samma intensitet blir krutet s a s förbrukat i
> lägen som borde räknas litet mer.

Ojoj, lille Ahrvid. Om du inte klarar av att ta till dig korrekta och rimliga
påpekanden bara för att de kommer naturligt och direkt från hjärtat, så är det
fel på dig och inte den som talar. Om du inte begriper att det jag just målade
upp är en riktigt jävla allvarlig och smutsig händelse, så lever du i en
drömvärld.

Människor tycks aldrig lära sig hur människor fungerar. Det pågår just nu en
livlig kulturdebatt i DN om den klassiska frågan "hur mycket visste vi
egentligen" om förintelsen medan Andra världskriget fortfarande pågick. Faktum
är att det var många som visste vad som skedde, och det var många som framhöll
och försökte begripliggöra det; men i allmänhet gick det som när Ingemar
Hedenius hade varit på ett föredrag om Nazitysklands förintelsepolitik
tillsammans med andra akademiker: man kom förnumstigt överens om att det
visserligen kunde finnas något sant i det man hört, men att föreläsaren inte
var trovärdig eftersom han talade med "flåspatos". Denna talande historia
berättar Hedenius om i förordet till boken "Konsten att väcka förargelse". Om
jag förstår Hedenius rätt menar han att föreläsaren skulle fått bättre effekt
ifall han riktade sig direkt till dessa sovhjärnor och provocerade dem till
självinsikt, inte bara talade om hur hemskt någonting är abstrakt bortom
horisonten.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).