[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Stor meteorit slog ned på månen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 18 May 2013 22:18:22 +0200

Den 18 maj 2013 21:27 skrev Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>:
> De karaktäriseras också av sin sammansättning, men visst finns det en
> poäng i att alla asteroider som passerar Jordens bana automatiskt
> klassas som Apollo.

Här är för övrigt tabeller och bilder från NASA själva (nej, det är
bara Ahrvid som påstår att jag skulle tro att ingenting från NASA är
pålitligt eller korrekt): http://neo.jpl.nasa.gov/neo/groups.html

Det finns tre typer av asteroider som kallas "near earth asteroids"
(NEA) och som är potentiella hot mot Jorden: Aten, Apollo och Amor.
Både Aten- och Apollo-asteroider kan passera Jordens bana -- se t.ex.
illustrationerna längst ner. I den större gruppen "near earth objects"
(NEO) räknas också vissa kometer.