[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: annan snackis, ska humaniorastudenter få mindre > studielån/stöd för att de är olönsamma?

  • From: Ellinor Blomberg <pellut@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva maillista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 2 Jul 2011 19:45:28 +0200

>   Så Ellinor. Vad gäller kostnader för humaniora- resp naturvetenskapliga
> utbildningar, är det så att de senare fullt naturligt blir dyrare då de ofta
> inbegriper dyr specialutrustning och -material, som dessutom ofta måste
> hanteras i mindre grupper. (Vilket också gör det dyrare.) Man kan inte samlas
> 50 studenter kring en DNA-multiplikator och ha laboration - man kanske bara
> kan vara 4-5 åt gången.
Jag håller med om att det är fullt naturligt att vissa utbildningar blir
dyrare, inget fel i det. Jag förespråkar inte mindre pengar till någon
utbildning (jo, nån finns det säkert, men det kan vi lämna därhän), jag önskar
bara mer pengar till utbildningar som av olika skäl blivit eftersatta. Så
Ahrvid, vad ska vi träta om härnäst? :) /Ellinor