[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Varför jag är skeptisk till maskeradeländet

  • From: Sten Rosendahl <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 Oct 2013 14:46:33 +0200

Den 22 okt 2013 kl. 09:52 skrev Fabbe <skriva@xxxxxxxx>:
> Jag har aldrig varit på en SF-kongress med tyngdvikten på litteratur, även
> om jag hoppas på att kunna gå på en sådan nån gång. Däremot har jag varit
> på Swecon i Årsta, som arrangerades av Stockholm Trekkers, samt på FedCon
> i Tyskland. Dessa hade lite mera fokus på sf-film (50 % Star Trek, 50 %
> övrigt).
>
> På en sådan kongress tycker jag det är ett trevligt inslag med utklädda
> personer, även bland paneldebattsdeltagarna.
>
> En del av fandomen här inkluderar att producera egna filmer, och då kommer
> [...]

Synd att du inte kunde delta i årets swecon, jag vet att utomstående blir
förvånande över hur litteraturinriktade de är (vilket inte hindrar folk från
att ha kul). Nästa års kongress kanske blir ett litet undantag men i så fall så
tycker jag att just den subgenren har en skön stil och det kommer enligt
uppgift finnas gott om ordinarie punkter på programmet.

Jag gör dock film själv och fast jag kan tycka om rymd-opera/action på film
ibland så har jag inget intresse av se det ta över kongresserna eller att klä
ut mig. Det är en stor skillnad på de som gör fan-filmer och de som vill se
och/eller göra bra och originella sf-filmer i linje med den seriösa
litteraturtraditionen.

-- StenR-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).