[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Till försvar för infoinnehav

  • From: Göran Jansson <jansonsfrestelse@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 30 Apr 2011 03:03:19 +0200

Jag och Robert Andersson:
> brottslighet.
>
> Jag vet. Det jag kommenterade var att du antydde att det bröt mot
> yttrandefriheten att Ahrvid
> plockade bort den där "infon" ur arkivet. Men det har han som moderator
> rätt att göra
> om han upplever det som kränkande för honom själv eller andra.
> Det är hans lista... Om någon stövlar in i ditt hus och sätter upp ett
> plakat där det står negativa saker har du rätt att riva ned det plakatet.
> Det är inget brott
> mot yttrandefriheten eftersom det är ditt eget hus!

Det här håller jag helt med dig om faktiskt. Du och jag kanske har mer lika
åsikter än vad du trodde. Jag tänkte på något anat i sammanhanget.

Den första Skrivlistan lämnade Ahrvide Engholm för att Hans Persson började
moderera hans massor med inlägg om Jätteksandalen 1987 som inga medlemmar
där ville ha på listan. Ahrvid sa då mycket argt att den moderereringen var
ett brott mot Skriva:s grundlag. Det står så här i listans grundlag och
därför skapade han denna nya Skrivalistan:

* SKRIVA är OMODERERAD, vilket betyder att du får använda ditt eget goda
omdöme när du bestämmer vad du postar. Denna punkt, som gällt för SKRIVA
från dag ett, förtjänar särskilt stark betoning.

Det kanske inte är gott omdöme av mig att lägga ut det som John Henri
Holmberg skrivit på listan, men då är det inte gott omdöme heller att Ahrvid
lägger ut det som han har lag tut här om SEFF sedan listan började. Om du
tittar i arkivet på denna listan ska du se att Ahrvid har skrivit om
Jätteskandalen SEFF sedan även denna nya Skriva började. Det är fyra år sen.
Men alla dom mer omdömslösa inläggen är kvar. Inget av dom är borttaget.

Det är också så att skriva är citat "OMODERERAD - Denna punkt, som gällt för
SKRIVA från dag ett, förtjänar stark betoning."

Ahrvid Engholm bryter inte mot lagboken, kanske, men mot sin egen Skrivas
grundlag, den som han säjer är en ofrånkomlig princip. Den principen som är
så omöjlig att gå emot att han lämnade Skriva 1 och skapade denna Skriva 2
när Hans Person började moderera hans inlägg, som ändå var bara upprepningar
av vad han sagt hundra gånger förut även på den listan enligt vad som
framkommit.

> Men det har inte med saken att göra. Den typen av texter, där en person
> utmålas på ett
> väldigt negativt sätt kan (eller rentav bör) tas bort.

Säj då till Ahrvid att ta bort sina texter om SEFF också. Det ska vara
konsekvent eller inte vara alls. Då ska det också stå att listan är
modererad i listans grundlag för övrigt. Skriva är modererad/censurerad har
vi ju sett nu. Men försöktet var hemligt dessutom och inte öppet.

> också vara
>
> Som jag förstår det så går det inte att bevisa vare sig det ena eller det
> andra eftersom omröstningen skedde muntligt. Då
> blir diskussionen meningslös. Utan ett sätt att verifiera omröstningen så
> blir det bara tomma ord.

Meningslös och tomma ord var en mycket bra beskrvining av Ahrvids ständiga
tjat år ut och år in om Jätteskandalen 1987.

> Jag förstår att bägge sidor känner sig kränkta, etc, etc, men så är det ju
> alltid i "fejder". Frågan är ju varför du går in i ett
> bråk som inte är ditt eget. Det där är väl inte ditt problem...

Det blir ju mitt problem när det ständigt tjatas om på listor. Som Ove sa
har Ahrvid slagit ihjäl två listor med detta tjat och han har också hoppat
av en lista för att han inte fick tjata där. En av dom han har slagit ihjäl
är denna listan och här är jag med.

Fast du missförstår nog lite, för det som gjorde mig upprörd var att Ahrvide
Engholm censurerar när den andra sidan får komma till tals i en enda text
mot alla hans hundratals. Då tar han bort den enda texten.

Det var det som upprörde mig för jag tycker att grundläggande princip är att
båda sidor ska få höras i en dispyt inte bara ena sidans argument och
påståeneden. Tillåter man ena sidan ska man också tillåta andra sidan eller
ingen alls. Ahrvid säger att andra sidans text bara är lögner men han har
aldrig sagt på vilket sätt heller. Vad exakt är det i den texten som är
lögner? Hur är det lögner? Har inget hänt som det står om där? Det kan han
berätta då tycker jag för i den texten finns ju bemötande av det han säger
men han bemöter inte den texten annat än säga att den är lögner. Jag tror
faktist inte på honom när han säger det för han kan inte bemöta tydligen.

Egentligen är emellertid sakfrågan om Jätteskandalen är inte så himla
intressant för mig. Jag är intresserad dock av att motarbeta censur som jag
tycker är avskyvärt när det utlovats frihet från sån. Om Ahrvid istället
skriver i grundlagen att listan är modererad av honom enligt hans tycke får
han göra vad han vill för mig på sin lista i form av att spärra eller ta
bort inlägg. Fast var han lite mer förstående för vad säkert nästan alla
medlemar tycker och hur trötta dom är på det tjatande tjattret skulle han
spärra/ta bort sina egna SEFF-inlägg också då.

Hälsar gör Göran
Som Ahrvid förresten försvarade att jag finns med näbbar och klor i början
av denna Skriva men nu säger att jag inte finns för jag inte håller med
honom längre, som jag gjorde då innan jag fick en uppfattning hur vansinnigt
tjatet om Jätteskandalen är. Han är för lustgig han Ahrvid. Han säger att
Ove är okunnig som inte håller med honom och han säger att jag inte finns
som inte håller med honom.