[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] På jakt efter första (?) svenska sf-filmen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Nov 2012 00:43:41 +0100

Rickaard B;
> Det som jag själv tycker är speciellt fascinerande och intressant i
> detta sammanhang, är att Harry Houdini var personlig vän med ingen
> annan än H.P. Lovecraft. Denne var Houdinis spökförfattare i noveller
> i Weird Tales ("Under the Pyramids", som jag översatte åt Aleph). Och
> när han bosatte sig i New York planerade han och Houdini att skriva en
> "skeptisk" bok tillsammans; Lovecraft trodde inte ett spån på det
> övernaturliga, och Houdini ägnade en stor del av sin karriär åt att
> avslöja medier påstått övernaturliga fenomen. Den gemensamma boken
> [...]
  Intressant.
  Den här förbindelsen med Houdini kände jag inte till, men den låter ju helt
naturlig.
  Som sagt är jag inte så inbiten på HPL som författare (jag tycker inte att
han skriver så bra), men som person är denne i mitt tycke oändligt intressant!
Jag har läst en hel del om Lovecraft och han framstår för mig som gränsande mot
en s k savant, en som är extrembegåvad men har problem i det sociala.
  Lovecraft var t ex mycket tidigt engagerad i amatörpressrörelsen, s k APAs,
och utgav vad man kanske skulle kunna kalla fantastikfanzines (innehållet var
dock nog mer blandat). Han hade en enorm korrespondens. Jag vet inte om jag kan
tro på uppgiften att han skrev 100 000 brev, men helt klart är att han skrev
*massor* och via sin korrespondens och personlighet skapade han något som kom
att kallas "The Lovecraft Circle". Han var en "hub" i ett vitt
pre-Internet-kontaktnät. I det ingick massor av folk som blev intressanta i
sf-fandom (som Bob Tucker och Robert Bloch) och sf-fans var också ledande i att
återuppväcka hans författarskap via egen utgivning under 1940-talet.
Uppenbarligen avsatte HPL avtryck. Ett stort avtryck - idag verkar avtrycket
hur stort som helst. Hans tentakler sträckte sig som en skugga ut ur tiden...
Shadow out of Time.
  Sedan har han iofs anklagats för rasism, vara allmänt dum i huvudet och
inskränkt osv. Men en person som sitter ensam på sin kammare och har så enormt
kontaktnät (Houdini också!) blir minst av allt ointressant. (Och en viss syn på
"raser" - en sak som ibland tas upp - baseras mer på allmänna uppfattningar
under tidigt 1900-tal.)
  Det är kanske underligt att vara mer intresserad av någon som person än som
författare? Jag vet inte...

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)