[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Läget sämre i Ukraina

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 4 May 2014 23:24:16 +0200

Robert:
Säger väldigt bryskt (ryskt?):
> Det är kört nu, och har varit en längre tid, men det är väl först nu som folk
> börjar inse att kriget inte går att stoppa. Om det
> blir ett kallt krig eller inte beror nog snarast på västmakterna än på Putin.
> För Putin har det kalla kriget aldrig slutat, men
> Ryssland handlar gärna med "fienden" så länge landet tjänar på det.
> Man har kunnat bygga upp en mäktig militärapparat med västs hjälp.
> Frågan är om väst vill fortsätta leva i vackra illusioner och drömmar om
> gemenskap och fred eller om man är beredd att se sanningen
> i vitögat, d v s att Ryssland faktiskt är fientligt sinnat.
  Ja du, mycket du säger klingar sant...
  Ryssarnas traditionella avoghet  mot "väst" kommer kanske från uppfepade
invasioner: Karl XII, Napoleon, Hitler. Men det avgörande var kanske hur
"västmakter" (UK, USA, t o m Japan) intervenerade i Inbördeskriget under tidigt
20-tal. (Om ryssara fattat bättre skulle man ha låtit utlääningarna vinna...
Lenings och Stalins styre var katastrof.)
  Det fanns en period med närmande, under Jeltsin. Den karln drack för mycket,
men var hederlig och juste (tycker jag iaf - och jag är inte ensam om att tycka
att Jeltsin var juste). Vi skulle ha dragit in Ryssland i EU-samarbete, kanske
t o m NATO då. Men så kom Putin-skiten.
  Putin har vägrat acceptera att Ryssland tappade det mesta efter Sovjets fall.
Men liknande har hänt många gånger där förloraren accepterat utfallet. Sverige
tappade 1/3 av"imperiet" 1809. Spanien tappade det mesta under tidigt 1800-tal.
Britterna tappade ca 90% av The British Empire från 1940-talet och framåt. Such
is life. Ryssland tappadde "bara" 50% av sitt (räknat på befolkning), man skall
vara glada. Men Putin är inte glad. Sovjet skall återupprättas...
  Skit till karln.
  Han skickar in specialtrupper som beter sig som terrorister och kontrollerar
rysk media totalt och får ryssar att tro att det är OK. Dumkarl. Idiot. Fara
för världsfreden. (Rickard, notera mina föga smickrande ord om Putin!)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /