[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Kinesiska författarna i Umeå

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 Oct 2013 13:56:47 +0200 (CEST)

On Tue, 8 Oct 2013, Stewe Lundin wrote:
> Var inte s? pessimistisk...
> Klart vi kommer att bo p? m?nen om 10 ?r, nazisterna har ju bott d?r sedan
> 1940 talet.

Iofs. Fast nu syftade jag på civiliserade människor. :)

> Flygande "bilar" finns ju redan p? prototypstadiet.

Visst. Bilar med vingar. Men det kommer inte bli vanligt de närmsta
decennierna. "Vad händer om man får motorstopp?" och "Vad händer om nån
kör in i ett hus" är frågor som måste lösas. (Med vanliga bilar brukar det
finnas trafikhinder, alternativt vara omöjligt att komma upp i flera
hundra kilometer i timmen till de flesta hus).

> V?nta bara tills vi f?r 3D printrar som kan skriva ut kretskort eller
> kroppsdelar.

Frågan är hur stort behov någon kommer att ha av att skriva ut
kretskort. Särskilt när det troligen är mycket billigare med
serieproducerade grejer. Enda fördelen är när man kan göra
självreplikerande enheter. Eller vistas utanför jorden kanske.

> Kolla in serien Terra Nova d?r har dom en 3d duplikator som skriver ut bla
> kretskort.

Jo, jag har sett alla avsnitt i Terra Nova, men jag uppfattade det som att
manicken BARA kunde producera kretskort.

> Morgondagen ?r n?rmare ?n du tror...

Mja, jag tror de flesta överskattar förändringar på korta tidsramar, men
underskattar förändringar på långa tidsramar. 10 år framåt kommer det inte
vara så enorma skillnader, men tittar vi 30-40 år framåt så kan vi mycket
väl ha gått upp en "Future Chock Level" (googla på det om du inte känner
till konceptet, rätt inspirerande).

Vänliga hälsningar
Fabbe
--