[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Besvärande fakta

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 2 Dec 2013 21:59:22 +0100

Den 2 december 2013 21:06 skrev Fabbe <skriva@xxxxxxxx>:
> Novikovs självkoncistensprincip förklarar rätt bra vad som skulle ske vid
> en tidsresa. Glöm tidslinjer och fotografier som plötsligt blir suddiga.
> Du kan aldrig ändra historien, bara orsaka historien. (Detta kan såklart
> diskuteras, man kan argumentera för att man skapar olika tidslinjer, men
> jag tror mer på den relativistiska tolkningen här.

Fabbe PP-politikern svamlar som vanligt, och ersätter argument med
word-dropping och retorik för att ge intryck av att han besitter någon
någon överjordisk insikt. Men Novikovs självkoncistensprincip är inget
annat än den vanliga science fiction-idén om att även om tidsresor är
möjliga, så kommer allting alltid att jävlas med tidsresenären så att
ingenting ändå förändras. När han smyger fram till vaggan för att strypa
sig själv som spädbarn, kommer han att snubbla över en skallra och jagas
bort av familjens vakthund; när han försöker skjuta sitt barn-jag nästa dag
har han av misstag laddat pistolen med lösa skott; senare på eftermiddagen
puttar han vad han tror är sitt barn-jag över ett stup, men det råkar vara
en psykotisk dvärg som strax skulle ha mördat barn-jaget ifall detta inte
hänt; o.s.v.

I den mån denna Ad Hoc-lösning alls är en "förklaring", så kan den lika
gott kallas tidparadoxernas Inspector Clouseau-lösning.