[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] B-O Ringberg död

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Nov 2012 22:59:35 +0100

Rickard skrev:
Borde man inte relativt enkelt kunna sammanställa en bok, närmare bestämt
om svensk science fiction och sf-rörelse från början till Nu?

Det har skrivits relativt mycket om sf-fandom från början av 1950-talet.
Däremot har intresset för svenska sf-texter inte varit så där enormt stort.
Sedan april 2010 har jag därför ägnat större delen av min tid åt att dels
kartlägga och
dels läsa och dels berätta svensk science fictions litteraturhistoria sedan
1600-talet.
Det har blivit många nötta stolsäten på UB i Lund. Uppgiften visade sig vara
mer omfattande
än jag trodde från början. Men manuset torde bli klart våren 2013.
Det blir troligen en av de sista saker jag gör.
Alltså svensk sf, ja!
Svensk sf-fandom, njet!
Där finns det många som är bättre insatta än vad jag är med min obetydliga
närvaro i denna
rörelse. Förutom Sam J. och John-Henri som Du nämner framför allt Jerry
Määtä, som med
sin doktorsavhandling faktiskt gjort det Du efterlyser.  En tidig text med
kartläggning av fandom
var Ingvar Svenssons stencil Skandifandom Den skandinaviska science
fictionrörelsen (1964).
Den behandlar den formgivande perioden.
Bertil