[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 16 Sep 2011 10:07:46 +0200

2011/9/15 Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
> Ahrvid,
>
> Hur många gånger måste man skriva samma sak för att du ska förstå det?
> Jag har förklarat hur Federal Reserve fungerar och strukturen på
> organisationen, ändå förstår du inte. Gällande vilken tyngd du lägger
> vid blogginlägg kontra etablerad forskning så blir det bara löjligt.
> Jag led viss av villfarelsen att någon som är så djupt inne i science
> fiction som du verkligen är intresserad av vetenskap, på riktigt, men
> jag bedrog mig.
>
> /mikke

Mikke, inte för att vara sådan, jag vet att Ahrvid kan vara svår att
argumentera med och att han sällan ger sig trots att han har fel, men det
stora problemet i den här diskussionen upplever jag vara att du mest ägnar
dig åt att avfärda källor bara för att de inte är fina nog.

Fakta är bara data. Det krävs åsikter och värderingar för att det ska bli
sammanhang och förståelse. Det finns statistiska fakta som kan visa på ett
samband mellan antalet födda barn och storkpopulationen (de följer faktiskt
liknande kurvor), men sedan efter det så krävs det kvalitativa resonemang
för att tolka data och/eller fakta och förvandla det till något värdefullt
och användbart. Det duger inte att avfärda bloggar och tyckande och åsikter,
samtidigt som du själv hänvisar till andra åsikter. Det leder bara till en
oerhört omogen nivå på diskussionen där man ägnar sig mer åt att såga och
underminera varandras källor (min källa är bättre än din, så det så!) än åt
att skapa faktisk förståelse.

/Anna