[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] På jakt efter första (?) svenska sf-filmen

  • From: Rickard Berghorn <berattelsen.om.allting@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 8 Nov 2012 19:02:42 +0100

2012/11/8 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Som sagt, saken kan ju diskuteras. Att det är en naturkatastrof utgör inget
> hinder mot att det är sf. Det viktiga är att det finns något som avviker
> kraftigt mot det som är normalt. Att bo i ett rum under vattnet utgör en
> sådan avvikelse. Det är s a s en spekulativ tanke: Tänk OM det kom en stor
> naturkatastrof och folk fastnade i en byggnad där man av någon anledning
> kunde vara helt oskadda i ett rum med luft.  Man får ta ett litet tankesprång
> för det, faktiskt.

Jag förstår hur du tänker och resonerar, och det borde i så fall
handla om såkallad fringe SF. Om science fiction ska göra skäl för sin
genrebeteckning har ditt exempel med Jack Vance mer *science* än
Henning Berger, men Vances roman är i sig själv ett exempel på
fringe-SF. Andra exempel på fringe-SF är rader av Michael Crichtons
romaner (som tar avstamp i en sf-idé, men som i övrigt har minimalt
med science fiction att göra).

En sak som man borde kolla upp, är snarare en tidig pjäs -- för
teater, radio eller film -- som jag absolut vet att läst om någon
gång, och hade titeln "Mekaniska Fridolf" eller snarliknande. Jag är
säker på "Mekaniska..." men att det skulle vara någon Fridolf kan vara
ett minnesfel. "Mekaniska Svensson"? "Mekaniska Persson"? När jag
gjort efterforskningar har jag i alla fall inte lyckats koppla det
till revy- och filmskådisen Fridolf Rhudin, som jag tidigare tog för
givet att titeln anspelade på. Fridof Rhudin brukade stoltsera med
sitt namn i filmtitlar som blott "Fridolf", men det har inget att göra
med radiopjäserna, därefter filmerna och sedermera en långlivad
serietidning under namnet "Lilla Fridolf".

Äldre tiders radiopjäser är för övrigt en nästan helt bortglömd och
outforskad svensk genre: Vad sändes i Sverige som radiopjäser innan
film och tv placerade den genren i skymundan? Vilka pjäser sändes av
skräck-, fantasy, och science fiction-intresse?

Den första svenska film som jag hittat som rimligen borde klassas som
skräckfilm, är Gustaf Molanders "Galgmannen" (1945) efter Runar
Schildts övernaturliga pjäs, som jag för övrigt behandlar i mitt
efterord till Friedrich de la Motte Fouques "Undine" (Hastur förlag,
2012). Det finns tidigare ansatser åt det hållet, som filmen "Häxan"
(1921) av Benjamin Christensen, som dock är ett slags dramadokumentär
om häxförföljelser genom tiderna. Den är helt utmärkt och fascinerande
rent visuellt, och det var den filmen som gav namnet till
produktionsbolaget bakom filmen Blair Witch Project (1999);
produktionsbolaget hette följdriktigt Haxan.

/ Rickard