[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Olle Häggström - klimatdebattens storlögnare n:o 1

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Jun 2013 16:17:33 +0200

Den 13 juni 2013 15:34 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Det är inte riktigt i den meningen man spekulerar om en förstärkningseffekt.
> Förstärkningen skulle handla om att *mer* vattenånga skulle hamna i
> atmosfären (genom att varmare atmosfär kan rymma mer vattenånga,
> avdunstningen skulle öka osv). Vad en viss mängd vattenånga kan ge
> för växthuseffekt kan man enkelt räkna ut på baksidan av ett kuvert,

Vi talar om samma sak. AGW-nissarna antar att en höjning av CO2 ökar
temperaturen, vilket ökar halten vattenånga och CO2 i atmosfären
(eftersom vatten avger mer koldioxid vid högre temperaturen), vilket
alltsammans förstärker uppvärmningen ytterligare. Problemet är bara
att allt detta är en skrivbordskonstruktion, som man relativt enkelt
skulle kunna pröva genom kontrollerade experiment -- om viljan fanns.

> Såvitt jag förstår var en viktig faktor i skogsdöden som kom av sig
> gammal vanlig hederlig torka, med perioder av lägre nederbörd inom
> de områden man ojade sig för.

Det fanns vissa exempel på skogar som mådde dåligt ute i Europa, men
det antas numera bero på sjukdomar, skadeinsekter, frost och torka.
Vetenskapsradion sände 2008 ett program om fiaskot med
skogsdödsalarmismen, som är mindre tillrättalagd än artikeln i
Forskning och Framsteg och intervjuar de forskare som motbevisade
försurningsteorin (vilket ledde till att de mobbades ut från
miljöforskningens kotteri):
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=2413772

/ Rickard