[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nu vill de byta "man" mot "en" också

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 17 Jan 2013 19:49:01 +0100

Den 17 januari 2013 19:17 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Även om du anger en ironiparentes tycker jag att du är orättvis. Pia har
> uttryckligen tagit avstånd från, skall vi säga, "tvångsåtgärder" i
> språkfrågor. Jag tycker att språkfrågor kan föras en smula mer civiliserat. I
> många grundfrågor håller jag principiellt med dig - men man skapar ett
> diskussionsmässigt vakuum om man slänger sig runt med en del uttryck och
> föreställningar. Man skapar konstlade motsättningar.

Detta är bara en förlängning av en diskussion som Pia och jag har haft
på Facebook. Hela diskussionen är från början befängd och meningslös
-- inte ens feminister själva kan ange ett vettigt skäl till att "man"
skulle bytas ut mot "en" -- och det vore betydligt mer förnuftigt av
Pia att hålla med om detta, istället för att bara sätta sig på tvären
av den enda anledningen att man kritiserar feminismen. Och att låtsas
som om detta inte skulle vara en feministisk fråga är bara trams.

Ibland måste logik och förnuft säga sitt, och allt är inte värt att
diskutera. Som sagt, ingen feminist kan ange ett vettigt skäl till att
man" ska bytas ut mot "en".

/ Rickard