[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Läget sämre i Ukraina

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 4 May 2014 22:42:02 +0200

From: "Ahrvid" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
>  Jag har svårt att fatta vad du menar.  Tror du att jag inte begriper att
> läget i Ukraina är allvarligt?
>  Det finns en chans till fortsatt famåtskridanden, nämligen att busen Putin
> backar. Annars lär det bli nytt Kallt krig, vilket
> inte gynnar någon. Jag hejar på Ukraina och tror (kanske pessimistiskt) att
> landet kan behålla sitt oberoende och att Putin får
> däng.

Det är kört nu, och har varit en längre tid, men det är väl först nu som folk
börjar inse att kriget inte går att stoppa. Om det
blir ett kallt krig eller inte beror nog snarast på västmakterna än på Putin.
För Putin har det kalla kriget aldrig slutat, men
Ryssland handlar gärna med "fienden" så länge landet tjänar på det.
Man har kunnat bygga upp en mäktig militärapparat med västs hjälp.

Frågan är om väst vill fortsätta leva i vackra illusioner och drömmar om
gemenskap och fred eller om man är beredd att se sanningen
i vitögat, d v s att Ryssland faktiskt är fientligt sinnat.

Om Putin velat backa så hade han gjort det för länge sedan, och han redan sett
hur svag västvärlden är.... Väst varken kan eller
vill stoppa Ryssland. Det enda som i teorin skulle kunna stoppa honom är en
ukrainsk seger på slagfältet, men det verkar osannolikt
att de skulle kunna vinna över en av världens starkaste militärmakter. Nej, jag
är väldigt pessimistisk. Förhandlingar kan inte lösa
det här, det kommer att lösas på slagfältet. Tyvärr...

/R