[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] "Larma mer och högre om dioxiner"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 17 May 2013 00:44:28 +0200

Den 16 maj 2013 20:36 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   I religiöst kristna föreställningar har alla handlingar alltid varit "under
> ansvar". Man skall ta ansvar för att inte förarga en gud. Det hindrar inte
> att man får nyttja naturresurser, för det lär i grunden inte förarga en gud.
> Kom ihåg att den kristna guden meddelat att människan skall utbreda
> sig över jorden och ta makt över alla varelser på mark, i vatten och luft.
> Linné hade nog inget problem med det budskapet.

Du minns uppenbarligen inte mycket av min text och vad den förklarar.
När jag skriver "under ansvar" har det en annan innebörd. Enligt
Linnés ekologi är alla växter och djur skapade av Gud så att de alla
ingår i en naturlig cirkel: Mullen blir växternas föda, larver lever
av växterna, fåglarna lever på larverna, rovdjuren lever på fåglarna,
rovdjuret dör och blir till mull, och mullen blir åter växternas föda
i en oupphörlig kretsgång.

Linné förklarar att människan har rätt att nyttja naturen likaväl som
fågeln eller rovdjuret har det, men eftersom vi står mellan naturen
och Gud måste vi vara försiktiga så att vi inte stör denna naturliga
ordning och kretsgång. Om man bara tar bort alla anspelningar på Gud
är detta grundtankarna i modern ekologi, och därmed också i
miljörörelsen.

Men som sagt, hur modernt vi än tycker detta låter, är det egentligen
en lära som växte fram under medeltiden, och som Linné förfinade genom
empiriska studier av växter och djur. Och fortfarande finns det
frågetecken om hur man ska kunna kombinera denna lära om samspelet och
stabiliteten i naturen med evolutionsteorin, som ger en helt annan
bild av naturen.