[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Jag är en vit kränkt kvinna utan rymdskepp men med drakar

  • From: Anna Andersson <fairylove.91@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 19 Dec 2012 22:36:18 +0100

> (Jag har under hösten läst en ganska trevlig kvällskurs på Stockholms
> Universitet, "Liv i rymden", och i kväll hade vi tentamen så jag har varit
> upptagen; jag VET att den gick bra för jag kan ämnet. Om kursen går igen
> kan den rekommenderas. Bra och engagerad föreläsare. För min den kunde jag
> en hel del om ämnet redan, som gammal rymdfan, men det var kul ändå.)
Det låter kul. Om jag någon gång får för mig att jag behöver kunna mer om
rymden så ska jag kolla in den. Vad innehåller den? Jag kan höra lite på
namnet, men undrar vad den fokuserar på mer specifikt.

  En litet humoristisk novell med litterära korsreferenser blir det...

Spännande!

Hannu Rajaniemi kan bli nästa stora fantastikeport för Norden (jämte t ex
> [...]
> finlandsvenskar som insisterar på det lilla -ländare) men bor i
> Storbritannien sedan många år och skriver på engelska. När jag såg honom
> tyckte jag hans engelska lät impeccable så jag kan förstå att han skriver
> på engelska. (Han översätter dock inte själv sina böcker till finska.) Han
> är dessutom vetenskapsman på riktigt, "matematisk fysik" - vad det nu är -
> läser jag i Wikipedia, så han lär kunna alla de här spjutspetsområdena inom
> kvantfysik, matematik, partiklar osv.
>   Något svenskt förlag borde hålla ögonen öppna och pubba honom på svenska.

Det borde de. Man kanske borde försöka lobba hos någon utgivare och se om
någon nappar. Den första boken fick ju bra kritik, så att någon nappar är
ju inte otroligt.

Mvh,
Anna

PS. Hoppas jag fick citaten rätt. Ovan med sådant.