[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Iron Lady död

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 8 Apr 2013 23:29:30 +0200

Rickard:
> Hur som helst blev Margaret Thatcher tydligen något av en "klimatskeptiker"

> vid millennieskiftet, efter att hon tio år tidigare hade varit en av de

> första inflytelserika politikerna som haussade upp klimathotet.

  Det har hävdats att Thatchers tidiga (80-talet) utsagor om klimatet
mest var till för att komma åt de militanta kolgruvarbetarna, som
jobbade i industrin som brände kol. Det var en jättefight dem emellan,
och vi skall komma ihåg att kolgruvearbetarna var ofta väldigt extrema.
Det var inte bara "fackliga frågor" utan program om att "göra om
samhället". Fackförbunden hade dominerande inflytande i Labour via s k
block voting.

  Thatcher är en av (mig veterligt) blott två större politiska ledare i
modern tid med en examen i naturvetenskap. Hon var utbildad kemist, och
därmed sannolikt kapabel att inta senare skeptiska uppfattningar om CO2;
 tidigare var det mest dagspolitik och taktik mot kolgruvearbetarna. Den
 andra naturvetarutbildade är Angela Merkel, tysk förbundskansler, med
examen i - om jag minns rätt - matematik. Och vi får räkna matematik
till naturvetenskap, då matte är grunden. Merkel är ju också en av de
stora kvinnliga, politiska ledarna i vår tid.

  Två kvinnliga statsministrar i modern tid med internationellt ledande
positioner. Bägge kunniga i naturvetenskap... Kanske säger något? Typ:
kan man naturvetenskap kommer man långt! Man kan fakta.

  Jag uppskattar Thatcher för hennes tåga för och att hon i grunden Gjorde Rätt.

 "You turn if you want to. This lady's not for turning" är ett klassiskt citat.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)