[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Gary Gygax död

  • From: "Robert Jonsson" <robertjonssson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 10 Mar 2008 16:50:35 +0100

Den 2008-03-05 skrev ahrvid@xxxxxxxxxxxx <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:

> Nå, Wikipedia anger iaf Vance och Howard som inspiration - och dessutom de
> Camp och Leiber. (OM jag får gissa, bygger de uppgifterna på vad Gygax själv
> sagt i intervjuer och liknande.)

För att förtydliga mig världar till D&D (de är många) har säkerligen
inspirationer från de författare du nämner. Vad som däremot inte är lika
sant är att Gygax hade så mycket att göra med det. I början var världen inte
önskvärd i spelet, tvärtom. Den verkade snarare hämma fantasin och
spelglädje enligt de tidigare skaparna som Gygax. Man fokuserade på vad som
kallades grottkräl och annan dungeonunderhållning med ett minimalt skal av
värld.Så att då säga att världen är inspirerad av är felaktigt av det
skälet.

När D&D har fått allt mer värld så är det inte främst Gygax förtjänst. Hans
förtjänst var regelverket som senare andra använde för att skapa världar.
Det är hans storhet. D&D och Gygax är inte samma sak, vilket antagligen var
min poäng.

Sedan ska man vara väldigt försikt med att anta Wikipedia som källa.

Jag tror ingen som har sagt att D&D plankat eller kopierat någon specifik
> värld, men små inspirationsimpulser bör ha funnits.

Absolut. Det finns alltid. :)

Håller för övrigt med helt om det du skriver om moralpanik.

Robert Jonsson < > Bortom: http://www.bortom.nu

"A little knowledge is a dangerous thing. So is a lot."
- Albert Einstein.