[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Förslag om novelltävling

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 2 Sep 2009 12:39:49 +0200

Den 2 september 2009 12.24 skrev Ahrvid Engholm<ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
>  Jag vet inte kostnaden. Menar du att lägga upp en bok som inte säljs kanske
> det är gratis, men frågan är vad t ex 25 eller 50 ex kostar.

Jag kollade in priserna på vulkan.se lite. Hela idén är att det ska
vara billigt att trycka enskilda exemplar av böcker, alltså inte
volymstryck som en traditionellt förlag sysslar med.

Att lägga upp bok = 0 kr i kostnad.

Däremot erbjuder de tjänster som korrekturläsning, omslagsdesign,
marknadsföring etc. för 2-8 tusenlappar, om man nu är intresserad av
detta.

Det verkar som om grundpriset för att köpa en PoD-bok
(print-on-demand) beror på storlek och bindning (ganska uppenbart
egentligen). Förutom dessa kostnader tillkommer porto + ev.
författarpåslag för en slutkund som gör en beställning.

Vid större volymer ger de rabatt.

E-böcker säljs för 25:-.

Allmänt tycker jag det verkar vara en ganska jusste "deal" för
småupplagor. Hoppas bara de lyckas pressa ned kostnaderna för tryck,
så att större del kan gå till författarna.

> --Ahrvid
>
> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
> (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ
> IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
> More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
> http://www.microsoft.com/windows/windowslive/-----
> SKRIVA - sf, fantasy och skräck  *  Äldsta svenska skrivarlistan

twitter.com/olofb
olofb.wordpress.com
olofb.wordpress.com/tag/english