[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Fragment av Stålgrottorna

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 27 Oct 2013 00:29:55 +0200

Den 26 oktober 2013 23:43 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jo, det vet jag visst. Dels för att inblandade i TV-produktion faktiskt
> sagt så, dels för att jag som bekant är påläst på vetenskaps- och
> teknikhistoria.

Då ger du referenser och källor till att det "måste" vara på detta sättet.
Och det gäller naturligtvis också mig och min misstanke; det är ett rimligt
antagande att många av dessa live-inspelade tv-serier aldrig ens
registerades på videoband och därför är försvunna (läs exvis vad wikipedia
skriver om saken: "The BBC, the United Kingdom's first public service
broadcaster, had no policy on archiving until 1978.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Wiping#cite_note-2>Much of the corporation's
output between the 1930s and 1980s has been lost."
http://en.wikipedia.org/wiki/Wiping#BBC Därefter (under mellanrubriken
"Cultural") förklaras att många av tv-teaterns liveinspelningar spelades in
på nytt vid repriser: "Conventional filmmaking was only gradually
introduced from the 1960s. *The Sunday Night Play* (a major event in the
1950s) was performed live in the studio. On Thursday, because telerecording
was of insufficient broadcast quality, another live performance followed,
the artists returning to perform the play again." Alltså kan man inte
förutsätta att alla sända program verkligen spelades in på videoband.

Så länge varken du eller jag vet något bestämt om detta får man diskutera i
gråskalor och sannolikhetstermer; inte oseriöst göra anspråk på att man
själv nödvändigtvis vet bättre än den andra, bara för att man vill vara
fantastik-Sveriges stora orakel. Och det är så en seriös historiker
diskuterar med en annan seriös historiker: allt är hypoteser och
spekulationer tills man har reda fakta framför sig, som kan observeras av
alla inblandade.

Jag är inte förtjust i dsikussioner för diskussionernas egen skull, utan
jag är bara intresserad av denna sortens kommunikation som ett sätt att
komma fram till vad som verkligen är fakta, sakligheter och rimligheter i
sådana här frågor. Och det gör man inte genom att bara försäkra för andra
att något är sant eftersom en viss person hävdar det; auktoritet och
dogmatism som ledstjärna lämnade vi bakom oss i och med skolastiken.