[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] En 4:e (el 5:e) människorart levde för 30 000 år sedan

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 27 Nov 2013 12:28:31 +0100

Den 26 november 2013 23:51 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Det hintas väl ändå ganska kraftigt:
>
> "Denisovans interbred with yet another extinct population of archaic
> humans that lived in Asia more than 30,000 years ago ... He speculates that
> the population could be related to Homo heidelbergensis, a species that
> left Africa around half a million years ago and later gave rise to
> Neanderthals in Europe"
>
> Utdöd population av arkaiska människor...släkt med Homo Heidelbergiensis.

Du blandar ihop släkte med art. Homo (människa) är släktet; Homo sapiens,
Homo neanderthalis, Homo heidelbergensis, och Homo floresiensis är arter
inom släktet, och mycket möjligt så nära släkt att de kunde få fruktsam
avkomma med varandra. (Möjligen var neanderthalaren inte en egen art utan
en underart till vår, men det diskuteras fortfarande.)

Håller i övrigt med om i stort sett det mesta om att frågor om ras, art osv
> är knepiga, och inte så enkla som många tror. Jag vet att åsnor och hästar
> kan få avkomma, men steril, och räknas som olika arter. Har min gamla
> gymnasiebiologi (ledd av den fete von Post) som förmodligen inympade en
> förenklad bild om olika art = ej fruktsam avkomma.

Man kan väl betrakta det som en bra pedagogisk riktlinje; men risken med
sådana förenklingar är att folk (och inte sällan lärarna själva) ofta tror
att kartan är verkligheten, när det bara handlar om en vägledning. I
grundskolan fick vi lära oss vilka kategorier av moln det finns, och jag
tog naturligtvis för givet att dessa kategorier existerar. Men de existerar
bara grovt sett; den som går ut i verkligheten och studerar himlen kommer
alltid att hitta moln som hamnar mitt emellan två eller tre kategorier.

Om man kan acceptera att tänka på detta empiriska sätt, att kategorier i
allmänhet bara existerar grovt sett, och att verkligheten alltid är
viktigare än "kartor" i form av teorier, regler och modeller, då har man
tagit första steget till att bli en bra vetenskapsman och en klok nörd.
Till skillnad från den stora mängden skrivbordsflummande vetenskapsmän och
förvirrade nördar som existerar -- empiriskt sett.