[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 28 Jun 2013 18:00:28 +0200

Den 28 juni 2013 17:21 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Om man som jag är uppvuxeni Hässelby Villastad, Stockholms
> avlägsnaste förort

Och numera bor du i innerstan, närmare bestämt mitt på Söder. I en
rymlig tvårummare med rejält kök, som ändå ser ännu mer ut som ett
boklager än det jag hade ;) (Förutom en massa utgivningsrelaterade
prylar i min "lägenhet" hyrde jag efterhand ett lagerutrymme i
närheten av Slussen för 500 kr/mån; allt där donerades sedan år 2010
till hamsterpersonligheten Mattias Fyhr, som jag inte vet vad han
gjorde med sakerna -- om han gjort något alls utom att samla på dem.)

När jag befann mig längst bort från innerstan hade jag en resväg med
pendeltåget på 35 minuter, och det var under den period då jag bodde i
Sollentuna och var inneboende för 1800 kr/mån.

> Och så har vi SL, vars månadskort har prishöjts i en takt som är
> dubbla inflationen och nu kostar ca 800 kr. Många har inte råd att
> resa i Stockholm. (Själv går jag eller cyklar.)

Såvitt jag minns kostade det mig de sista åren 650 kr/mån, vilket var
en minst sagt resonabel summa för någon som behövde resa lika mycket
som jag. Jag tog nästan alltid buss och tunnelbana för att leverera
utskick till Posten eller böcker till Bibliotektjänst, eller hämta
trycksaker från tryckerier. Ofta blev det flera vändor, men å andra
sidan tjänade jag stort på det.

När jag sedan flyttade till Gävle (där jag hyrde en "riktig" lägenhet
för 1800 kr/mån) betalade jag 1080 kr/mån för länstrafikkort med
tillägg för Uppsalapendeln eftersom jag studerade i Uppsala. Det blev
ändå betydligt billigare än om jag hade hyrt lägenhet eller
studentboende i Uppsala. Detta innebar att jag varje månad inte bara
var mobil mer än nog, utan också fick 5-6000 över per månad på mina
pengar från CSN.