[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] "Den långa depressionen" 1873-1896 /eg -1879/

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 13 Feb 2013 19:45:14 +0100

Den 13 februari 2013 19:19 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Så icke alls. Har läst mycket om den ekonomiskt mycket framgångsrika
> perioden från mitten av 1800-talet och fram till WWI.

Det där är en ytterst förenklad lekmannauppfattning. Den som vill ha
en seriös historieskrivning om "The long depression" 1873-96 behöver
bara googla på det, och undvika wiki.

>   Jag noterar att du inte har så mycket att säga om min tes att
> nationalistisk chauvinism var drivande för kolonialismen (och att ekonomiska
> incitament var av lägre betydelse). Man ville erövra kartfärg!

Det fanns förstås _också_ ett starkt inslag av nationalistisk
chauvinism, men motiven var huvudsakligen ekonomiska.
Rymdkapplöpningen hade starka inslag av nationalistisk chauvinism, men
drivande var huvudsakligen kalla krigets styrkemätning och
propagandakrig mellan Sovjetunionen och USA.

/ Rickard