[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] B-O Ringberg död

  • From: Rickard Berghorn <berattelsen.om.allting@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 14 Nov 2012 22:28:34 +0100

2012/11/14 Zenzat <zenzat@xxxxxxxxx>:
> I och med B.O. Ringbergs bortgång finns det inte många kvar av alla de som
> katapulterades in faktasiernas visioner, då kapten Frank och hans frankmän
> blästrade sina stjärnvägar genom tid och rum. Kapten Frank-klubben var det
> enda sällskap inom fandom som jag vad medlem i och hans Future Fan var det
> enda fanzinet som jag höll mig med. Han var en lidelsefull entusiast i sin
> kärlek till pulpförfattarna som Jules Verne Magasinet/Veckans Äventyr
> gödslade den svenska tillvaron med åren 1940-1947.

Det är en förgången tid som ändå har kraftiga tentakler fram till
nutiden. Du Bertil Falk och dina tidiga sf-kontakter (Lönnerstrand,
Lindbohm m.fl) var med från tiden innan Sam J Lundwall och i synnerhet
John-Henri Holmberg. Borde man inte relativt enkelt kunna sammanställa
en bok, närmare bestämt en minnesantologi, om svensk science fiction
och sf-rörelse från början tills nu?

/ Rickard