[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Att börja läsa engelsk Sci-Fi

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 10 May 2009 15:32:09 +0200

2009/5/10 gittan svensson <heligabirgitta@xxxxxxxxx>:
> Olof Bjarnasson:

> Du är optimist tycker jag som hallojar till listan! Listan finns ju inte om
> man inte räknar Ahrvid Engholm som en lista i sig själv! Vi är några till
> som skriver då och då men vi finns inte enligt Ahrvid själv och han vill hur
> som helst stänga av oss för han säger att vi är Ove allihop fast egentligen
> för att vi skriver sånt som han inte vill se skrivet, förstås. Så vilken
> llista är det du refererar till egentligen?
>
> Fast det är kul med optimism, det kan medges!

Det är åtminstone roligare än besserwisser-pessimism.

> Jag tycker din fråga är ganska konstig faktiskt. Hur menar du med engelska
> som är mellan ungdomsenkel och tungrodd amerikansk? Hur ska man kunna
> bedömma nåt sånt? Jag tror inte att den konstiga skalan finns faktiskt.

Tja jag menar engelska som är enklare än amerikansk Sci-Fi, men
svårare än skattkammarön på engelska.
"Den konstiga skalan" är ett kontinuum av allt svårare engelska, med
fler och fler esoterisk engelska ord t.ex.

Det är såklart en diffus och ganska personlig skala, men jag tänkte
att om det är några som kan svara på frågan är det SKRIVA-listan med
sin inriktning på sci-fi/fantasy/fandom.

> Jag är 17 och läser böcker på engelska sen jag var 15. Jag har inte läst dom
> som du nämner men jag tycker inte normala fall att det är så svårt att läsa
> på engelska. Det är bara att läsa på även om man inte förstår allt och så
> finns det ju ordböcker faktiskt! Till och med på nätet.

Grattis till att du kan läsa engelska böcker. Kan du ge tips på vilka
böcker du gillat?

Jag är inte en idiot "Gittan" - jag har använt ordböcker i mitt liv.
Men det är ganska besvärligt att sitta och slå i en ordbok (eller på
internet för den delen) hela tiden när man läser en bok. Åtminstone om
det blir flera gånger per sida.

Min förhoppning var att få tips på "lättlästa" engelska sci-fi böcker,
som ändå inte är "barnböcker" så att säga. Som ett steg på vägen mot
att kunna läsa även svår engelska.

### Birgitta Svensson ###

--
twitter.com/olofb