[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Antikvariat Röde Orm...

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 1 Apr 2014 23:54:11 +0200

Den 1 april 2014 17:43 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   En sak som drabbade antikvariaten hårt var hur man på 90-talet förlorade
> rätten att dra av för "fiktiv" moms. De skall debitera moms, men får å
> andra sidan rätt att dra av moms för inköp. Men antikvariat köper mycket
> från privatpersoner, som varken är momsregistrerade eller har kvitton på de
> 20 år gamla böckerna där moms framgår. Tidigare fick antikvariaten då göra
> en skattning av vad som en gång borde ha varit momsen, kallad "fiktiv
> moms", och göra sina avdrag. Men det togs bort, vilket förstås försämrade
> ekonomin.

Det var också då bokmomsen var 25%. Den som numera säljer antikvariskt
behöver inte bekymra sig om moms på inköpspriset, utan bara lägga 6% moms
på den del av försäljningspriset som är "vinst" (priset till kunden minus
inköpspriset).

  Fysiska bokbranschen generellt vet jag inte exakt läget för.

Det har rapporterats i kulturnyheterna: den fysiska bokbranschen går bättre
än tidigare, och inte bara i Sverige. Här är en av artiklarna, från Svensk
Bokhandel:
http://www.svb.se/nyheter/nya-siffror-antalet-bokhandlar-stabilt"Enligt
färsk statistik har antalet fysiska bokhandlar i Sverige ökat sedan
2005. Den visar att ryktet om 'bokhandelsdöden' är kraftigt överdrivet."

>   Men du skall väl inte öppna loppisen som butik, eller? Det är bara
> lagret väl.

Något loppis blir det alltså inte, däremot bokförsäljning i en eller annan
form. Det är Lions gamla second hand-butik på orten som jag får ta allt jag
behöver och vill ha ifrån, bara jag ser till att tömma lokalen under året.