[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Pippi Långstrump från 1949

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 16 Jul 2015 21:51:00 +0200

Pia:>> Ett syfte med sammanställningen skulle förslagsvis kunna vara att visa
de scener där stadenSödertälje visas, vilket det står om i beskrivningen till
hopklippet:"Flera scener togs i Södertälje, bl a de scener då Pippi går i
skolan."
Så kanske barnen på Oxbacksskolan i Södertälje var glada över att den första
Pippi-filmenspelats in på deras skola. Eventuellt.
http://www.oxbacksskolan.se/ << Men det klipps MITT I scener i Södertälje
eller i skolan... Jag har en teori om den taskiga redigeringen. I slutet finns
störningar som tyder på att basmaterialet man utgått från är en VHS-kassett.
VHS-spelare är notoriskt dåliga på att hålla position. När man stänger av en
uppspelning skall bandet rullas av löshuvudstrumman och positionen kan då bli
litet vad som helst (så där 5-10 sekunder bort från ögonblicket man stängde
av). När man sätter på bandet blir det samma sak, plus att lästrumman skall
varva upp. Klippens konstiga "timing" kan bero på detta. De är hela tiden 5-10
sekunder före eller efter (jag osäker på vad positioneringen blir) det avsedda
stället för klipp. Man kan motverka detta med tidtagarur och att hålla koll på
vad förskjutningen blir, men har man bråttom eller inte är så försigkommen kan
klippningen bli feltimad hela tiden. Men varifrån har de fått filmen? Den
visas ju inte, vad jag vet, finns inte ute, osv.
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och var med i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [SKRIVA] Re: Pippi Långstrump från 1949
Date: Thu, 16 Jul 2015 17:57:49 +0000

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan

SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan