[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: Novellävling: tema jag-form

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 9 Oct 2008 13:27:52 +0200 (CEST)

Från: gunnar.andersson@xxxxxxxxx<br>
Kan inte låta bli att föreslå: </FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=421143120-08102008><FONT face=Arial
color=#0000ff size=2>Läs Orhan Pamuks Mitt namn är röd. Där finns t o m ett
mynt
som berättar om sina öden i just Jag-form. Mycket elegant.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=421143120-08102008><FONT face=Arial
color=#0000ff size=2>Boken börjar ungefär: "Jag är ett lik och jag hoppas att
de straffar den som slog in min skalle och slängde mig i
brunnen...

1) Jag får problem med att svara på dina mail. Du skickar i någon sorts
konstig HTML; den mesta HTML-mailen går bra att besvara med citat, men det blir
något konstigt med dina mail! Se gärna över dina inställningar, och om möjligt
byt till "sänd som ren text" eller motsv. (Det finns inget vettigt skäl till
att betunga E-post med HTML; det ger  visserligen fler formateringsmöjligheter,
men sådant är umbärligt och ytligt. Däremot gör HTML att text tar 4-5 ggr mer
plats på disken, vilket för enstaka mail må vara ointressant - men om man
sitter med åratal av mailfiler med 10 000-tals mail växer denna overhead!)
  2) Jag skulle inte rekommendera att man gör föremål som inte kan prata eller
tänka till berättare. Det blir något av en barnsaga över det. Vi kan erinra oss
en av Ray Bradburys första noveller, som på 40-talet även gick i svenska JVM:
"Jag är en raket" hette den. En raket "berättade". Inte en av hans
höjdarnoveller.

--Ahrvid

Ps Välkommen till listan! (Så brukar man säga på SKRIVA till nya medlemmar.
Och i den mån jag glömt det för nytillkomma de senaste veckorna, gäller
välkommendet också er!)