[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: Mobilfråga

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 30 May 2007 20:38:06 +0200

Den 2007-05-30 08:26:26 skrev Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>:
Det handlar väl om att tillräckligt få stulna telefoner/kort ska knäckas
av tjuven antar jag. Inte för att jag önskar dig olycka men
förhoppningsvis är det mycket svårt att komma förbi PUK-koden annars
fyller den liksom inte sin funktion. Däremot håller jag verkligen med
dig, en förvarning inför sista försöket kunde man få.
Efter att ha surfat runt och kollat info om PUK-koder, är en sammanfattning ungefär följande: 1) Något enkelt sätt att besegra PUK-koden verkar inte finnas. Däremot kan man kontakta mobilföretagets kundtjänst och få en ny PUK-kod. (Det kan jag av praktiska skäl inte göra på stubben - bl a har jag ingen mobil att ringa dem med. Men det är tänkbar att göra det senare. All hope isn't lost.) 2) Det verkar som om man KAN besegra PUK-koder med särskild programvara, men man måste då ha särskilda kablar för att ansluta mobilen till datorn (eller en SIM-kortsläsare; ingetdera ingår i mitt sortiment prylar). Det finns ju faktiskt källarfirmor här och där som låser upp mobiler och gör allt möjligt. Jag hittade t o m ett sharewareprogram som påstås göra sådant (men det kan jag inte använda i avsaknad av interface mot mobilen). Såvitt jag kan se är det här systemet med PIN/PUK-koder inte särskilt effektivt som "stöldskydd". Alla bovar - i alla fall de som litet mer seriöst och systematiskt försöker sno andras mobiler - har redan medlen för att besegra PUK-koder och programmera om mobiler. Däremot ställer dessa koder bara till problem för vanliga användare, som inte är lika sofistikerade. Jag tror ingen tjuv på allvar försöker aktivera en mobil genom att "gissa" koder, utan man kör andra grejor. En välkommen förbättring av systemet vore att göra det mindre känsligt för triviala användarmisstag (som i mitt fall). Man bör få fler chanser att mata in (för att hindra rena felinmatningar) och en varning innan sista chansen. Men det här kan faktiskt bli uppslag till en lustig liten novell. (Vet dock ännu inte bara hur. Jag sparar uppslaget i bakhuvudet, så får vi se.)

Det går inte att kontakta utgivaren av SIM-kortet och få en ny kod
skickad i rekommenderat brev till den person och adress som de har
registrerad ungeföär som när man låser upp en operatörsbunden telefon?
Jo, något sådant går nog att göra. Jag får se. Det blir något jag lär prova senare.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).