[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Fråga om Javascripts osv?

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 16 Jan 2015 20:29:54 +0100

Tack för tips och kommentarer, Rickard och Tora! naturligtvis kan man googla,
men problemet brukar vara att man får 1,7 milj svar och relevant svar kan vara
svårt att hitta...
  Men likafullt har jag googlat runt litet, och efter div olika tips på nätet
har jag gjort en rad saker, som nu verkar ha fått Youtube att funka med
Noscript. Nedan redovisar jag dem, för den som månne kör Noscript och har
problem med Youtube. Jag är dock osäker på vilken av åtgärderna som fick igång
Youtbe (kanske alla eller två av dem?):
1. I about:config i Firefox (man matar in det i webadressrutan), leta fram
noscript.allowedMimeRegExp i den långa lista och lägg in som "string":
video/[a-z]+@https?://[^/]+\.(?:youtube|ytimg|googleusercontent|googlevideo)\.com

2. I Noscript (klicka på dess icon och välj "Options") gör  "permissions
permanent" för youtubecom och  ytimg.com  och lägg in ("Advanced" och fliken
"XSS")
^(?:https?:\/\/)?(?:www\.)?(youtu\.be\/|youtube\.com\/).*

3. I  Firefox, menyval tools/add-ons/extensions, för Flashblock lägg in
youtube.com och ytimg.com  i "whitelist"  under "options"

Jag misstänker att det sista kanske var den avgörande "lösningen", men endera
eller bägge av 1. och 2. kanske behövs också. Jag hade något kallat Flashblock
installerat (vet inte om det kom med Noscript) och youtubevideos visas med
Flash, men Flashblock verkar inte ha hindrat videouppspelning på *andra* siter
(bara Youtube).

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /