[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Den farliga främlingen

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 12 Oct 2014 21:30:11 +0200

Robert:
(Nu medger Robert iofs möjligheten att han överdriver, men ändå några
kommentarer.)

> Mycket av den s k rasismen var nog naiva föreställningar om den "civiliserade
> världens" överlägsenhet och fascination kring

 främmande kulturer och deras märkliga seder (som dock givetvis ansågs
sämre än den västerländska kulturen). Det fanns s a s en
> upplyst
 civiliserad värld men bortom den fanns en mörk och främmande otämjd
natur som på den tiden ansågs farlig... Civilistationen
> och
framstegen var något gott och naturen och naturkrafterna ett hot.
Naturfolk som levde i detta oordnade kaos var inte en tillgång
> utan ett problem.
  1) Det var en hel del både och. Man såg både positivt och negativt på s k
naturfolk. Vi har Rosseaus föreställningar om "den lycklige vilden" som levde
fri och bekymmerslös, men också idén om "den vite mannens börda" (= bördan att
ta hans om och civilisera naturfolk).
  2) Personligen ser jag inget självändamål i att upprätthålla naturfolks
utveckling vid status quo, som en sorts levande Skansen-installation. Av
kunskapsskäl (forskning i kulturhistoria m m) skall man naturligtvis
dokumentera hur naturfolk *har haft* det, men de behöver inte fortsätta leva på
den låga nivån. De skall förstås få möjlighet till utbildning, hälsovård,
bättre bostäder m m och kunna ta del av samhället och världen i övrigt.
  Den civiliserade världen är helt klart att föredra framför naturfolkslevnad.
Civiliserade lever längre, med bättre hälsa, är produktivare, bär på mer
kunskap och på möjligheten att fortsätta utvecklas (medan naturfolk levt på
samma sätt - utan nämnvärd utveckling - i tusentals år).
  Det finns en obegriplig vurm  för primitiva naturfolk. De är kanske bra för
antropologer som får feta anslag på att skriva avhandlingar eller filmare som
gör romantiserande dokumentärer i enorm mängd som sedan sänds av Discovery, men
det är svårt att se något egenvärde i att behålla Skansen-världar! (Och då
skall vi minnas att Skansen är ett museum, och f ö ofantligt mer utvecklat än
stenåldersfolk - Skansen uppvisar, ungefär, en 1800-talsvärld).

 Märkliga folk med "barbariska" seder och diverse annat främmande och
potentiellt farligt fanns i den "mörka världen" utanför,. T ex

arabvärlden (de ansågs hårda och karga) och förstås den svarta
kontinenten med dess brutala naturkrafter och oupplysta folkslag som

 kunde vara mycket farliga. Det gällde att man upprätthöll sin
överlägsenhet så att inte dessa mörka krafter kunde få dominera och
> kasta in mänskligheten i kaos.
> Nu kanske jag överdriver en smula, men ändå...
  Ja, det var nog en överdrift.
  Vad gäller arabvärlden fanns de urgamla motstättningarna mellan kristenhet
och islam (alla korstågskrig osv). I övrigt begav sig vissa europeiska länder
ut för att skaffa kolonier mest för att öka sin politiska makt och skaffa "ära"
åt den egna nationen. Att civilisera mer primitiva folk blev mest en eftertanke
och ursäkt.
  Det var iofs inte särskilt svårt att "upprätthålla överlägsenhet" eftersom
överlägsenhet de facto fanns. Repetergevär och kulsprutor slår spjut och
pilbågar. Den framväxande vetenskapliga världsbilden hade mycket nyttigare och
mer att berätta än legender om att förfädernas andar bor i någon träskulptur
eller att en shaman som självhypnotiserar sig och dunkar på en trumma kanbota
sjukdomar.
  Nu anser jag iofs inte att kolonialismen tidigare i historien var något bra.

www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> & delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014 <http://www.skriva.bravewriting.com/>
http://www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com/> / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! /Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /