[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Blir det regeringsskifte så avskaffas minkfarmerna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 16 Aug 2010 23:18:45 +0200

From: nitro2k01@xxxxxxxxx
> Fast Ahrvid är ju känd för att frisera citat duktigt.
  Du utspyr "känd som" eller "friserar" som om det vore något fel med att man
citerar det som är relevant för ens svar. Men det är inget fel med det. Man har
vanligen fullt godtagbara skäl att svara på en del och hoppa över annat. (Och
som jag redogjorde i ett tidigare inlägg kan det handla om att det t ex är
irrelevant.)

> andra hälften av en meningen friseras bort, och att
> det svar som ges till första hälften redan har bemötts på förhand - i
> den bortklippta delen.
  Det är en vanföreställning. Så är det inte. Vi kan ta Skaldemans inlägg. Jag
noterade: "I den text jag skriver *i allmänhet* framgår både här och där att
jag betraktar det som ett svagt argument att "empati" skall revalveras och
ställas över nyttoprinciper för människan!"
  Jag hade *redan* besvarat det, som du fått för dig att jag skulle vara
tvingad att ta med. Varför i all världen skulle jag vara tvingad att ta med det
och besvara det en gång till, helt i onödan?
  Det är inte "frisering" i någon betydelse som har att göra med förvanskning.
Det är däremot att effektivisera en debatt, koncentrera på det som är av vikt.

>Det som i folkmun kallas
  Bara din "folkmun".
  Såsom debatt-"metod" är det helt orimligt att man skulle kunna kräva att
någon skall tvingas sitta och upprepa samma svar gång på gång.
  Det finns en enkel lösning på om man anser sig - mot förmodan - ha blivit
orättvist felciterad, att något man anfört som argument inte skulle ha bemötts
redan. Det är att man själv upprepar vad man vill anföra och om så krävs
redogör för varför svaret man redan fått inte skulle duga.
  Och den som inte orkar göra det gör bäst i att stänga sin "folkmun".

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!