[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Åt helsicke

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 22 May 2013 16:52:55 +0200

Den 22 maj 2013 16:34 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Du säger att du inte är "grumpy", men det där låter ganska grinigt.
> Inget fel med det. Vi har alla rätt till vår grinighet. Om vissa i
> betongförorter
> var griniga istf att bränna bilar skulle världen bli bättre.

Jag ser helt enkelt vad det är som sker, och påpekar det. Och det är
likadant nu som på 90-talet: Jag konstaterade redan då det som Gellert
Tamas sedan förklarade i Lasermannen (2002) och liksom gjorde ett
scoop. Den vanliga reaktionen på 90-talet var att släta över, tona ned
och betrakta alla bil- och brevbomber, upplopp, mord och mordhot som
enskilda händelser. Man kunde inte och ville inte se helheten, och det
var ju förstås bekvämt -- och den som såg helheten och påpekade det,
betraktades såsom sysslande med överdrifter och svartmålning.

Människor lyssnar på och förmedlar gärna överdrifter och svartmålning
när man vill uppnå ett politiskt mål, men när en situation _verkligen_
är allvarlig visar sig människor generellt vara unikt optimistiska på
ett sätt man aldrig ser skymten av annars, i denna värld där pessimism
och en mörk samhällssyn är normen för intellektuella och andra som
vill betraktas som insiktsfulla och djupsinniga.