[SKRIVA] RE: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Vem önskar inte att superhjältar hade funnits i verkligheten?

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 6 Apr 2010 17:04:32 +0200

  >För lång rubrik! Prova t ex "Tänk om superhjältar fanns!"

Jag ska fundera på det!

  >Jag gillar själv det här med att låta en sats tillfogas efter ett
tankstreck. Men 10-13-åringar är kanske inte så insatta i skiljetecknens
finesser. Det bör kanske opereras bor. (Första - kan bli: "hjälp. Då
skulle". Andra -: "naturkatastrofer. Sådant vore". Man kan ersätta med
punkt, eller komma, ev med lätt omformulering.)

Eventuellt borde jag ändra.

  >Onödig retorisk figur som 13-åringar förmodligen inte ser poängen med.

Kanske fånigt med två frågor på varandra...

  >Zorro är ingen superhjälte. Han är en vanlig maskerad hjälte. Man kan
diskutera Fantomen och Läderlappen också. (De saknar superkrafter. Enligt
vissa skall superhjältar ha superkrafter; ett annat kriterium är att de
skall ha en trikådräkt. Men vi kan köpa Fantis och Läderfladdraren. Knappast
dock Zorro!)

Därom tviste de lärde. Fast jag kanske borde stryka Zorro!

  >Tre frågor på rad. Litet mycket. (F ö missar du det uppenbara:
superhjältar är oftast killar därför att serietidningarna har 90-95% killar
som läsare. Icke desto mindre fanns det relativt tidigt kvinnliga
superhjältar; den första att bli någorlunda populär var Mirakelkvinnan.)

Det var en bra synpunkt!

  >Du missar den viktiga poängen: för att Pippi är ett barn! Barn är sällan
superhjältar på egen hand - möjligen som sidekick till en vuxen superhjälte.
Dessutom är Pippis huvudsysselsättning inte att jaga bovar. Vidare saknar
hon trikådräkt.

Fast det finns superhjältar som är barn. Dessutom jagar hon bovar ibland
(och poliser ibland). Fast jag fattar poängen...

  >Byt "överrnaturliga" till "övermänskliga". De har inte övernaturliga
förmågor. I sina egna universa ges deras superkrafter rationella
förklaringar (dvs är en del av naturen). Stålis får kraft från jordens gula
sol. Spindelmannen blev biten av en muterad radioaktiv spindel, eller vad
det var.

 Mycket bra synpunkt! Detta ska jag ändra. Ordet "övernaturliga" kändes fel
från början.

  >Inslaget av verkligt detekterande är dock ytterligt svagt. (Men
"detektivhjältar" är kanske en term som används inom meta-litteraturen om
serier, och i så fall bör du kanske ta med den.)

På wikipedia kallas de "detektivhjältar".

  >Att Stålis kan skadas av kryptonit är ingen hemlig svaghet. Och han kan
åtminstone från 1950-talet och tre decennier framåt klara såväl atom- som
vätebomber. (Stålis tenderade att bara vara "ovanligt stark" under den allra
tidigaste tiden, sedan fick han mer och mer krafter. Men någon gång för
20-30 år sedan eller något, gjordes en Stålis makeover, där man gjorde honom
litet svagare igen.)

Du har rätt i att det inte är en "hemlig" svaghet.

Stålmannens krafter svajar lite fram och tillbaka under åren.

Det står på wikipedia: "Han kan inte längre flyga snabbare än ljuset och
skulle kunna dö om han blev träffad av ett kärnvapen. Han har överlevt
enorma kärnvapenexplosioner på nära håll, men det har skadat honom
allvarligt. Detta ses som den övre gränsen för Stålmannens superförmågor."

http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5lmannen#St.C3.A5lmannens_krafter

Engelska wikipedia har en liknande lydelse.

naturen.

  >Mantel menar du väl? En slängkappa är något annat.

Nej, jag menar faktiskt "slängkappa".

Se:

http://www.mama.nu/mama-smart/hemmafix/artiklar/2007/sy-en-slangkappa-till-h
all/
http://www.lekmer.se/leksaker/H%E4xor_och_pirater/Den_Goda_Fen%2C_Piratkapte
n%2C_Sl%E4ngkappa%2C_5-8_%E5r

>Språket är OK, undantaget onödiga tankstreck och för många retoriska
frågor.

  >Men kolla upp hur det var med Siegel och Shuster.

>  Zorro är misslyckat exempel. Han är en vanlig hjälte. Vi har t ex Hulken,
Fantastiska Fyran, Blixten, Captain Marvel och många andra.

Risken är att språket känns "fördummat" om man förenklar det för mycket.

När det gäller Shuster så tror jag att det vore att gå för mycket "på
djupet" för denna artikel. Historien nämns bara i förbigående i min artikel.

Zorro ska jag nog ta bort.

>--Ahrvid

Mvh.
Torbjörn