[SKRIVA] RE: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Två (!) mordkomplotter mot muhammedkritikern Vilks

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 10 Mar 2010 18:07:06 +0100

> Han kommer att bli mördad förr eller senare. Det tror jag.
>  Du menar Lars Vilks?
  >Nej, jag tror han klarar sig. Faktum är att de flesta muslimer är *emot*
sådana här dumma dödshot och fatwor och allt vad det är. Jag tror inte att
de är dumma i huvudet, utan de begriper att något genomfört mord kunde vara
den sämsta reklam man kan tänka sig för deras religion. (ATtentaten mot
World Trade Center har ju varit fullständigt förödande för bilden av islam,
t ex.)

Jag menar inte att muslimer i allmänhet kommer att göra honom illa. Men
vissa fanatiker kommer säkert att göra det i islams namn förr eller senare.

Att ett attentat mot WTC skulle vara förödande för bilden av islam var ju
självklart redan innan attentaten. Ändå genomfördes de.

>Fast så usel kan sf-historien inte vara väl? När så många människor tror på
>den?
>Hubbards böcker står på min att-läsa-lista. Men det är det i och för sig
>tusentals böcker som gör... :-)
  >Nej, scientologin är ganska liten. Man hävdar sig ha 10 miljoner
anhängare, men det tror jag inte på. Antalet verkliga anhängare i Sverige
rör sig om några få hundra.
  >Jag har läst en del Hubbard. Hans Återkomst till morgondagen är riktigt
bra (en historia om stjärnfarare som faller offer för tidsdilitation). I
gamla Häpna! hade han en del historier om rykddoktorn Ole Doc Methusalem.
Habil underhållningsförfattare, men inte ett toppnamn i genren. Han slutade
skriva sf under tidigt 50-tal (fram till tidigt 80-tal, då han plötsligt
började spruta ur sig tvivelaktiga Mission Earth-historier).
  >SKall du läsa Hubbard, ta det tidiga från 40-talet. En hel del av det är
läsbart.

Det beror på vad man menar med "ganska liten". Det är inte många
sf-författare som har tiotusentals oerhört hårt engagerade anhängare.

Jag tänkte väl snarast läsa hans sf-bok om dianetiken.
(http://www.dianetik.nu/) Det är någon slags mockumentary tror jag...
(http://en.wikipedia.org/wiki/Mockumentary)

>--Ahrvid

Mvh.