[SKRIVA] RE: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Tolkien-Erik joyceföreläser i Södertörn

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Aug 2010 21:12:57 +0200

From: petrisalin13@xxxxxxxxxxx
> Och Warburton nonchar vi helt? http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Warburton
  Nej du har rätt. (Också om Leopold, som det skall vara.) Warburton översatte
Odysseus till svenska. Erik fick uppdraget att göra en nyöversättning, då den
gamla ansågs antikverad, eller något. Orsaken till min förvillelse är att Erik
lär ha fått erbjudande om att ta sig an Finnegans Wake, som INTE översatts (vad
jag vet). Och det sägs att han funderar på saken. Den lär också vara
svåröversatt, t o m mycket svårare.
  Man borde kanske läsa de där böckerna... Men jag drar mig för det. De lär
vara skitsvåra och jättedjupa. (Men jag kan ibland gilla svåra och djupa
böcker. Har lästs Robert Pirsigs Zen och Lila, som jag gillade. Hans stilistik
var inget problem, den flöt fint. Det är det som ligger under, filosofiska
resonemang och funderingar, som kräver mer.)
  Någon annan som läst "svåra" böcker (eller iaf som man i förväg föreställt
sig dem) men svalt dem lättare än man trodde?

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!