[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Tidningskrisen: Fler läser - färre betalar

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 7 Mar 2013 18:33:06 +0100

Den 7 mars 2013 06:57 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jag förstår inte varför (den helt naturliga och fullt begripliga)
> tidningskrisen har att göra med vad som skulle vara, eller möjligen inte
> vara, Piratpartiets filosofi.

Så du förstår verkligen inte ens jämförelsen? Tidningarna har
egentligen redan uppfyllt Piratpartiets önskedröm och gjort sitt
innehåll tillgängligt helt gratis på nätet. Följden har blivit
visserligen större räckvidd, men också ekonomisk kris eftersom
lösnummerköpare, prenumeranter och papperstidningarnas annonsintäkter
försvunnit. Men visst, piratpartister vill inte se hur bestickande
detta är, därav den bristande läsförståelsen ;)

Jämförelsen är mycket bra. Det enda jag kan tycka är konstruktivt att
diskutera, är ifall tidningarnas kris verkligen beror på
gratistillgången på nätet eller inte. Sedan kan jag tro att det är
möjligt att intäkterna kommer tillbaka när papper och tryck ersätts av
läsplattor och nedladdning, på samma sätt som storbolagen inom bok,
film och musik kommer att få tillbaka sina intäkter genom motsvarande
billiga lösningar (böcker ersätts också av läsplattor, CD och DVD med
nedladdningsbara filer). Vi kan tro det, men inte veta.

/ Rickard