[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Thomas M Disch död

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 14 Jul 2008 14:57:46 +0200

Den 2008-07-14 skrev Anders Lindberg <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>:
> From: "Ahrvid Engholm"
> Det får du. Beklagligt det där med Dischs självmord. Jag kan dock inte erinra
>mig att jag läst honom. Kanske någon novell.
R.I.P!

> Det låter litet tvehågset det där. Å ena sidan vill du inte ha
> hyresregleringar, men
>å andra sidan vill du ha det om andra regleringar är kvar.
Läs vad Ahrvid skrev "mellan raderna". Han menar självklart att både
plan-/byggreglering och hyresregering bör avskaffas i idealfallet.

> Plan- och byggregleringar fördyrar sannolikt. Under det s k miljonprogrammet
>som måste vara höjdpunkten för byggnadsplanering byggdes massor med dåliga
>hus, på fel platser, vilket rimligen måste fördyrat. Många av de husen på
>mindre
>och mellanstora orter håller nu på att rivas och sprängas, för ingen vill bo i
>dem.
>Och en hel del av bostadsområdena i de större städerna är knappast syn för
>sägner.
Och ute i Stockholms förorter försöker alliansen nu att "dumpa"
fallfärdiga hus som i bästa fall behöver renoveras dyrt och i värsta
fall rivas inom ett tiotal år. Det är ingen bra lösning, men undrar om
det egentligen finns någon bättre lösning på frågan om hur man ska
städa upp efter sossarnas katastrofpolitik.

> Alliansen har dock utökat de s k friggebodarnas storlek till 15 kvm - det är
> ett
>steg i rätt riktning. (Det behöver bara utökas till 150 kvm - så får alla
>vanliga
>människor bygga som de vill!)
Eller avskaffa planregleringen helt och hållet. ;)

--
Göran II