[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Underhållning

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 18 Sep 2013 22:30:10 +0200

Utmärkta argument för underhållning!
Tack för det!
Bertil

zenzat.wordpress.com

Zen Zat AB
Västra Alstads Byaväg 92
231 95 Trelleborg
070 532 28 27
-----Ursprungligt meddelande-----
From: Ahrvid Engholm
Sent: Wednesday, September 18, 2013 9:38 PM
To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Underhållning

Bertil:
> Ahrvid Engholm argumenterade för en hel del år sedan mot påståenden att
> underhållningslitteratur är värdelös och om jag minns rätta så listade han
> en del värden som finns i just underhållning.
> Så vitt jag vet - och min erfarenhet är naturligtvis begränsad - så har
> ingen annan gjort detta. Jag skulle vilja att Ahrvid upprepar sina åsikter
> frågan eftersom de är viktiga för försvaret av smutslitteratur,
> trivialliteratur och all annan skällsordslitteratur.
> Jag gjorde några små googlingar. Men hittar det inte.  Iom att SKRIVAs
> [...]

* Underhållning stärker människan. Det ger henne en stunds avslappning mot
stress och kan förbättra självkänslan. Vanligen brukar "god underhållning"
ända i något slags lyckligt slut och det ger människan hopp om att även egna
problem kan redas ut.

* Betänk att "underhålla" BETYDER att stärka, renovera, laga, som t ex i att
underhålla ett hus.

* Underhållning skapar engagemang vilket gör att man lättare kan mentalt
förflytta sig in i en berättelse. Man får en starkare upplevelse.

* En underhållande berättelse kan lättare nå den som inte är t ex läsvan.
Att det är spännande och engagerande övervinner trösklar.

* Underhållning är ofta vägröjare för ny värdefull kulturutveckling. Bach
och Beethoven i all ära, men ingen kan förneka att 1900-talets nya, "lätta"
populärmusik, som jazz, pop, rock, m m skapat något helt nytt och
värdefullt. I statsradio ransonerades populärmusiken hårt, tills Radio Nord
och Radio Syd i praktiken rev murarna.

* Och vad är det för fel med att något är kul och underhållande? I värsta
fall är det helt ofarligt, i bästa fall förlänger ett gott skratt livet.

Några tankar. Kompletterande synpunkter mottages gärna.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i
nya E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /
YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)      -----