[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: SV: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 28 Jun 2013 13:18:31 +0200

Den 28 juni 2013 12:49 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Låter som om huvudstaden är the place to be om man är en superflexibel
> singelperson :)

Ja, du raljerar. Men jag tillät mig att vara flexibel, medan andra i
min bekantskapskrets var så boxtänkande som människor tenderar att
vara. Istället för att bo några mil utanför innerstan skulle de
nödvändigtvis tränga in sig i små skrubbar eller delade lägenheter som
de ändå betalade mer för per månad än jag. Men det var STATUS sirru!
Fast vem hade pengar över att äta frukost på kafé större delen av
månaderna? Vem kunde mest vara ute på krogen? Vem rörde sig friast i
Stockholms län överhuvudtaget, eftersom han hade pengar över att köpa
månadskort till kollektivtrafiken? Det var självklart jag. Att få
20-30 minuter extra resväg till och från Stockholm är en skitsak i
sammanhanget.

Detta var _efter_ den period på 90-talet då jag var sjukskriven och
levde på strax under existensminimum, eftersom Försäkringskassan
räknat fel på min ersättning (jag visste det och klagade utan att få
gehör -- problemet med inkompetenta "experter" fanns redan då, och FK
var ett haveri.) Dock sparade jag redan då en tusenlapp per månad, för
att ha råd att utge Minotauren. Försäkringskassan upptäckte dock
efterhand felet, jag fick en klumpsumma retroaktivt och kunde starta
Aleph, och efter denna jämmerliga period levde jag på ungefär lika
mycket i månaden som mina studerande vänner. Nätterna brukade jag för
övrigt tillbringa med min bärbara dator på ett nattöppet kafé vid
Fridhemsplan. Det ska påpekas att det som är dyrt i Stockholm är
boendet; men det uppvägs till stor del av det stora utbudet av billiga
restauranger, krogar och affärer. En stor stark i Stockholm för 25
kronor är ingen ovanlighet; där jag bor nu finns inget under 50 kr...