[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: "Mohamed Omars islamistiska kovändning"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 14 Apr 2013 14:01:43 +0200

Den 14 april 2013 12:15 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Jag tycker inte att man kan påstå att "radikalfeminism är en
> underavdelningav extremvänstern" eller hur det nu uttrycktes.

 Att radikalfeminism är en variant av kommunismen är inget att "tycka" om,
utan så det bara är. Citat Wiki (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Radikalfeminism):

"Shulamith Firestone, vars teorier låg till grund för skapandet av
radikalfeminismen som en egen riktning skild från övrig radikal feminism
och från kommunismen, menade att könsförtrycket var intimt sammankopplat
med klassamhället och den alienerande kulturen. Enligt henne kan
könsförtrycket inte upphävas annat än i ett kommunistiskt samhälle där alla
former av alienation och därmed kultur upphävts."

Stycket hänvisar till Firestones bok "The Dialectic of Sex: The Case for
Feminist Revolution" som kan läsas här:
http://hagocrat.files.wordpress.com/2012/06/firestone-shulamith-dialectic-sex-case-feminist-revolution.pdf

Och ja, jag anser det vara riktigt sunkigt och osunt att denna sortens
extremism har blivit något av en "statsreligion" i Sverige. Den svenska
naiviteten är fantastisk.