[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: Inga SR-noveller längre

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 19 Nov 2008 14:58:07 +0100

Den den 19 november 2008 11:52 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> [...]
> låter studentikost) men det heter följetonger. (Och så heter det fotnoter,
> inte "fornötter"!)
>   Men med Svenska Akademiens nuvarande förslumningspolicy kommer väl
> "följetänger" in i SAOL vilken upplaga som helst...
>   Jag anser att ordanvänding som bygger på missförstånd (i detta fall med
> att "följetong" skulle ha pluralmönster från "tång") skall avvisas, *hur
> spritt och vanligt det än blir*. Ett missförstånd är ett tankefel, och det
> skall väldigt, väldigt mycket till innan vi rimligen kan låta tankefel bli
Det beror på hur spridda missförstånden blir. Jag är av åsikten att
ett uttryck som har blivit så spritt att det är vedertaget och
*används av en majoritet* bör bli den officiella formen. Det finns
liksom ingen meningen med att försöka motverka språkets naturliga
flöde. Språket kommer alltid att förändras, gjorde det inte det så
kulle det vara ganska meningslöst.

> På samma sätt skall "data" (i betydelsen "dator")
> avvisas, eller "dedikera" istf det riktiga dedicera. Både "data" (troligen
> ett hörfel)
Uttrycket data är inte så konstigt ändå. Ursprungsordet är datamaskin,
och det är (var) inte helt självklart hur det ska (skulle) förkortas,
om ingen vedertagen förkortning finns. Data är egentligen lika
naturligt som dator. Jämför med borrmaskin som med tiden blev borr och
inte "borrare" eller liknande.
Dock så finns det ingen anledning att förkorta datamaskin till data
*idag* då dator är den etablerade formen numera.

> och "dedikera" (någon som tror det uttalas som på engelska) är
> språkliga missförstånd: bort med dem.
Här ger jag poäng till båda formerna. Den vanligaste användningen för
order dedikera idag är inom IT, då i användningar som dedikerad
maskin, dedikerat minne, dedikerad skärm osv. jag anser inte att det
är en förvrängning av den gamla formen, dedicera, utan en nyimport av
ordet. Jag föredrar k-formen då den harmoniserar med engelskan som är
det dominerande språket inom IT. Skulle man säga prata med IT-konsult
om en "dediserad" server skulle han nog skratta.
Dock tycker jag inte att SAOL ska bannlysa den gamla formen, utan
lista båda som korrekta, beroende på sammanhang.
Go with the flow liksom!

Ser du förresten hur C/K ställer till det igen? Vad mycket enklare
språket hade varit om ingen i tidernas begynnelse hade uppfunnit
bokstaven C!

--
Göran II