[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] "Larma mer och högre om dioxiner"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 16 May 2013 12:14:24 +0200

Jag:
> David Letterman bjöd in honom till sitt program 2011, i samband med
> premiären för hans filmdokumentär "Cool It". Det är en hyfsat
> respektfull och seriös intervju, inte det flams som Letterman annars
> är känd för: http://www.youtube.com/watch?v=JcQdNSPXDPA

Jag såg om det nu ett år senare, och får konstatera att Lomborg mot
slutet inte riktigt får fram sin poäng. Han är en "klimatskeptiker"
som försöker vara realist mitt i all svartvit polarisering, och vad
han i sin dokumentär menar (och som Letterman virrar bort sig i) är ju
egentligen att också miljörörelsen själv ofta sätter käppar i hjulen
för utveckling av billigare och renare alternativa energikällor. Min
favorit där är möjligheten att utvinna billig energi genom ytterligare
förbränning av kärnkraftsavfall i hybridkärnreaktorer, vilket gör
slutavfallet praktiskt taget ofarligt.

Vi får se vilket tuppjuck som miljörörelsen får, när man till slut
lyckas framställa olja med hjälp av mikroorganismer. Antagligen kommer
man att tjuta i högan sky om genmanipulation och dylikt; och att
framställningen och förbränningen av oljan sedan blir ett
nollsummespel med koldioxiden eftersom det blir en del av det
naturliga kretsloppet (till skillnad från den olja som legat lagrad i
Jordens innandöme i miljontals år) -- den aspekten kan man nog blunda
för här, lika mycket som man valt att blunda för samma aspekt när det
gäller boskapshållningen. När veganerna och djurrättsaktivisterna till
slut blandade sig i debatten blev plötsligt det som tidigare varit en
självklar icke-fråga till ännu ett "miljölarm".