[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Guillou trackar ned på Tranströmer

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 10 Oct 2011 11:36:44 +0200

Tjing!
Kul att kunna hålla med Guillou för ovanlighetens skull. Man bör inte ge en
svensk litteraturpriset,
oavsett hur bra författaren är. Jag läste Tranströmer redan innan hans
första diktsamling kom ut - dikterna
stod först i tidskrifter - och han är förvisso intressant, men enligt min
mening är euforin inför hans metaforer
inte så lite over the top. Jämfört med Lindegrens metaforer i "mannen utan
väg" och "Sviter" eller med Paul
Anderssons i "Elegi över en förlorad sommar", så ter sig Tranströmers
bildspråk genast lite plattare. Jag såg på TV
någon kulturdam som tydligen grät av rörelse för att Tranströmer fick
priset. Patetiskt! Och trots allt så är det
konsensus som byggts upp om Tranströmer och som redan var knäsatt för 30-40
år sedan begränsat till folk
som lever med lyrik dygnet runt till skillnad från det stora flertalet
människor. En  sak förefaller tydlig när det
gäller poeter som inte ägnar sig åt versmått är det faktum att de sällan
eller aldrig skriver en text som innehåller
en väl strukturerad intrig. Jag har en liten teori om att den oförmågan bäst
pareras med poetiska metaforer.
Motsäg mig gärna!
Tjång!
Bertil