[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Förtal på Amazon UK

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 11 Jul 2013 21:10:51 +0200

Den 11 juli 2013 20:46 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Vem var det som kom med det korkade påståendet? Lovecraft är
> i public domain. Om jag räknat rätt har han varit död i 76 år (och
> gränsen är 70 år - orimligt lång gräns tycker jag, men det är en
> annan fråga).

Det är inte intressant att avslöja vem som gjorde anmälan i detta
skede. Men det säger också sig självt att Lovecraft inte kan vara
copyrightmärkt i Storbritannien, när det är fritt fram för samma
översättning och originalverk i USA.

Som sagt, detta kommer att ordna upp sig. Men icke desto mindre är det
viktigt att markera gränser.

>   När jag googlar litet får jag fram att boken tydligen kom i redigerad
> "nyversion" 1985. Men man kan inte förlänga copyright på det viset!
> Den som "redigerat" måste i så fall ha ändrat väldigt mycket för att en
> "nyversion" skall uppnå självständig verkshöjd (och då blir det mer en
> förfalskning av HPLs verk). Att rätta stavfel och pilla litet här och där
> räcker inte.

Det har inget med detta att göra. Det är S.T. Joshi som utgav den
restaurerade versionen av "Dream-Quest of Unknown Kadath" (d.v.s.
utgav Lovecrafts originalversion). Han kan inte göra anspråk på
copyright för Lovecrafts originalverk, och i alla händelser är Joshi
redan införstådd med denna utgivning och har berömt den.