[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Expressens uthängning av högerextremistiska nättroll

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 13 Dec 2013 18:25:08 +0100

Den 13 december 2013 18:14 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Jag citerar inte Rickards inlägg som jag dock läst.  (Det blir rörigt att
> presentera tankar i en sorts citat/svar-pingpong.)

Det där är något som du börjat fjanta med bara i samband med mina inlägg.
Och anledningen är förstås inte att det skulle vara "rörigt", utan bara för
att slippa exponera de motargument jag redan givit mot det du skriver.
Sluta med dessa dumheter och för en normal diskussion med mig, okej?

  Jag råkade också se SVT:s debattprogram som tog upp frågan. Visst, sådana
> här blaffmakare framstår som dumma i huvudet, men a) de gör bara bort sig,
> b) det är övrig allmänhets ansvar att gå emot dem med bra argument, c)
> yttrandefriheten skall skydda dumheter (det är konkreta skador enligt vissa
> strikta kriterier som må ha inskränkningar) och d) det spelar ingen roll om
> blaffmakarna är oemottagliga för argument.

Detta är bara den sortens floskler som jag kommenterade i mitt inlägg, och
du tillför intet nytt. Alltså kommer här mitt inlägg på nytt, och om du ska
diskutera så gör du det på ett normalt och rationellt sätt:

1) Högerextremister som missbrukar nätets frihet och förvandlar öppna forum
till tummelplatser för propaganda, desinformation och falsk ryktesspridning
-- detta *är* ett stort problem. Alla sunda användare som vill diskutera
seriöst och sakligt någonstans på nätet ska helt enkelt inte behöva kämpa
sig genom sjok av dumheter och falskheter för att få till en sund, seriös
och saklig diskussion.

2) Personer som väljer att ljuga och desinformera är oemottagliga för
argument och diskussion, helt enkelt eftersom de inte är intresserade av
vad som är sant, rätt och riktigt -- annars skulle de ju inte ljuga. Alltså
kommer inte heller en öppen och oreglerad diskussion att lösa sig genom
något slags självorganiserande process eller ingripande av "Guds finger",
som nu nät- och nyliberaler så naivt hävdar.

3) Om det nu inte går att per diskussionsvägen hålla de extremistiska
lögnarna och propagandisterna på en sund nivå, så finns det ändå inte något
egenvärde i att låta dem hållas och på egen hand exponera sina dumheter för
den nedtystade omgivningen. Detta leder bara till att omvärlden -- som på
nätet ofta består av unga och omogna användare som inte ens är myndiga --
*får intryck av* att dessa nättroll och det de står för är okej och
legitimt. Och det är i praktiken vad vi redan ser bland annars normala och
hyfsade människor i alla åldrar på Facebook och andra sajter: man delar
friskt och okritiskt inlägg från högerextremistiska och rasistiska sidor,
inklusive från den avdankade journalisten Merit Wagers blogg, där hon
sitter och fantiserar ihop groteska brev som hon påstår kommer från anonyma
anställda inom migrationsverket (för säkerhets skull hävdar hon att bloggen
är "privat" så att hon inte kan få några disciplinära påföljder i sin
egenskap av journalist).

4) Det enda som bekymrar mig med Expressens avslöjanden, är att detta också
är ett sätt att förstärka den svenska vänsterextremismens position.
Expressen är öppen om att det är en vänsteraktivistisk grupp som ligger
bakom avslöjandena, och allt är uppenbart ett led i den kampanj mot
"näthat" som inleddes med Maria Svelands ohederliga artiklar i DN, där hon
låtsades att högerextremism, näthat och Pär Ströms och all annan
feminismkritik skulle vara samma sak -- vilket naturligtvis är
intellektuellt störtlöjligt, men lika självklart är just det man i Svelands
feminism- och vänsterextremistiska falang vill höra och låtsas tro på. I
själva verket beter man sig här lika falskt och hycklande som de
högerextremister man bekämpar, och metoderna man använder mot
högerextremister används också mot helt legitima diskussionsmotståndare, om
det så handlar om klimatfrågan eller feminismdebattens dumheter.

5) Det behövs alltså fortfarande -- och i ännu högre grad -- ett sunt
alternativ till den höger-vänsterextremistiska skiten.