[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] "Den långa depressionen" 1873-1896 /eg -1879/

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 13 Feb 2013 17:51:25 +0100

Den 13 februari 2013 16:38 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Iofs använder en del beteckningar som "den långa depressionen" men den
> egentliga depressionen var 1873-1879. Perioden från strax efter mitten av
> 1800-talet fram till första världskriget var en stark tillväxttid, då och då
> avbruten av nedgång eller stillastående. Konjunkturcykler finns alltid. Vi
> kan slå upp vad Wikipedia säger om "the long depression",
> http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Depression

Nope, 1873-79 var "Den stora paniken" med efterspel, sedan följde "Den
långa depressionen" fram till 1896. Jag slår vad om att du aldrig hört
talas om den ekonomiska krisen 1873-1896 förrän jag nämnde den. Och
att du förlitar dig på en svajig artikel hos Wiki istället för den
vedertagen uppfattningen bland historiker som jag hänvisade till
(http://www.svd.se/kultur/understrecket/1873-ars-kris-satte-varlden-i-gungning_2463295.svd)
talar sitt tydliga språk. Att dessutom utifrån Wiki försöka få det
till att det egentligen inte alls fanns en ekonomisk kris ens 1873-79
-- vilket du faktiskt gör ("det är ändå på det stora hela hygglig
tillväxt") -- är också talande och visar att det är något mycket
märkligt med dina siffror.

Jag är inte road av diskussioner bara för diskussionernas egen skull,
och jag har inget att tillägga. Den som vill läsa om den ekonomiska
krisen har en introduktion på länken ovan, och Hannah Arendts bok "The
Origins of Totalitarianism" är enkel att hitta och ladda hem gratis på
nätet.

/ Rickard